Waarom een beroep doen op een expert voor uw plaatsbeschrijving?
Is het verplicht een plaatsbeschrijving op te maken? Zijn er regels te volgen? Wat is de toegevoegde waarde van de vastgoeddeskundige ? Of u nu huurder of eigenaar bent, waarom is het belangrijk een beroep te doen op een expert voor uw plaatsbeschrijving.
Een plaatsbeschrijving is verplicht in België
Deze vraag wordt vaak gesteld: "Is de plaatsbeschrijving aan het begin van de huurperiode verplicht in België?" Ja, dat is het wel. Sinds 15 juni 2017 moet bij het verhuren van een woning, net als bij een huurovereenkomst, een inventaris van de inrichting worden geregistreerd. Elk getekend huurcontract moet als bijlage een plaatsbeschrijving bevatten. Het is dus een fase die niet mag worden verwaarloosd bij het huren van onroerend goed.
Merk op dat de plaatsbeschrijving altijd kan worden gedaan tijdens de eerste maand na de ondertekening van het huurcontract. Het ideale is natuurlijk om dit te doen vóór de intrede in het onroerend goed, op het ogenblik van de ondertekening van het huurcontract.
De plaatsbeschrijving moet volgens de regels van de kunst worden opgemaakt om geldig te zijn.
Om geldig te zijn, moet het document aan 3 essentiële criteria voldoen:
1 - Wees gedetailleerd
Een inventaris van inrichtingen is geen document dat haastig wordt geschreven. In dat geval zou het van geen nut zijn. Hoe preciezer en goed geconstrueerd het is, hoe minder het voor interpretatie vatbaar zal zijn. Op het internet zijn weliswaar gratis "kant-en-klare" inventarissen van armaturen te vinden, maar deze zijn algemeen en niet volledig. Elke inventaris van armaturen heeft echter zijn eigen bijzonderheden. Een expert zal het op maat maken.
2 - Wees tegenstrijdig
Dit betekent dat beide partijen aanwezig moeten zijn: de huurder en de verhuurder. Dit laatste kan worden voorgesteld. In dit geval, door een expert. Dit laatste zal worden opgedragen door de verhuurder en de huurder.
3 - «Op gemeenschappelijke» kosten
Dit houdt in dat de prijs van de door een onroerend goed deskundige uitgevoerde inventarisatie van de inrichting in tweeën wordt gedeeld, gelijkelijk verdeeld tussen de verhuurder en de huurder. Indien de twee partijen het niet eens kunnen worden, kunnen zij een beroep doen op een deskundige. Deze oplossing is uiteraard niet aan te bevelen, noch financieel, noch praktisch.
Bespaar tijd, geld en zorgen met uw expert
Kiezen voor een "zelfgemaakte" inventaris van armaturen is op het eerste gezicht zeker aantrekkelijk, maar het kan snel uitdraaien op een slechte berekening. Kunnen vertrouwen op een deskundige is :
De garantie dat geen enkel element :
- Weggelaten
- Onder voorbehoud van interpretatie
- Slecht gespecificeerd ten opzichte van het juridisch kader
- De totstandkoming van een hartelijke overeenkomst tussen de twee partijen
- Een onpartijdige derde partij
- Beheersing van de begrippen huurschade en slijtage
- Het zelf doen kan snel tijdrovend worden
- Gemoedsrust
- Minder stress voor zowel de verhuurder als de huurder
Door bij aankomst een goede inventaris van de inrichting op te maken, in overeenstemming met het wettelijk kader, kan een verhuurder het risico verminderen dat hij niet wordt vergoed in geval van huurschade, maar hoeft een huurder ook niet te vrezen dat zijn huurwaarborg niet wordt terugbetaald.
Denk ten slotte niet, ten onrechte, dat het inschakelen van een deskundige de ene of de andere partij kan bevoordelen. Zowel de eigenaar als de huurder kunnen immers een gebrek aan objectiviteit vertonen. Een taxateur van onroerend goed moet onpartijdig zijn en gebreken opsporen die een niet-geïnformeerd persoon niet altijd ziet. Hij stelt een duidelijk, volledig document op dat in overeenstemming is met het wettelijk kader.
Heb je snel een expert nodig? Maak een afspraak met een van onze vastgoedexperts!
We maken plaatsbeschrijvingen van Aarlen in het zuiden tot Oostende en Antwerpen in het noorden en dit telkens op dezelfde uniforme manier.