Wie kan een plaatsbeschrijving doen?

Wie kan een plaatsbeschrijving doen?


U staat op het punt uw eigendom te verhuren of huurder te worden? Een plaatsbeschrijving is noodzakelijk. Maar wie is bevoegd om het uit te voeren? Is het verplicht? Moet dezelfde persoon worden gebruikt voor de exit-inventaris van inrichtingen? Dit zijn vragen die alle verhuurders en huurders zich stellen.


Is het verplicht om in België een beroep te doen op de diensten van een expert?


Conform artikel 1730 van het Burgerlijk Wetboek, is een plaatsbeschrijving verplicht. Anderzijds is het is niet verplicht dat deze door een deskundige wordt uitgevoerd. Elke volwassene kan het document opstellen. Er zijn echter veel regels die in acht moeten worden genomen wil de plaatsbeschrijving geldig zijn. In die zin is de hulp van een deskundige vaak sterk aan te bevelen. Voor meer informatie over de toe te passen normen en de verschillende voordelen van het inschakelen van een vastgoeddeskundige voor het uitvoeren van uw boedelinventarisatie, raadpleegt u ons artikel "Waarom een beroep doen op een deskundige voor uw boedelinventarisatie?". Onze experten worden voor aanvang van de werkzaamheden intensief opgeleid om plaatsbeschrijvingen uit te voeren, dit enerzijds kwalitatief en anderzijds ook conform de heden geldende wetgeving. Alle prijzen staan vermeld op de website en zijn gemiddeld lager dan de marktprijs. De kwaliteit primeert en is het allerbelangrijkste. Om die reden worden onze experten permanent bijgeschoold en opgevolgd. Elke plaatsbeschrijving wordt gevolgd door een tevredenheidenquête en eventuele opmerkingen worden steeds behandeld. En indien u met ons een plaatsbeschrijving "bij intrede" deed, zal de plaatsbeschrijving "bij uittrede" goedkoper zijn.


Moet de plaatsbeschrijving aan het begin en aan het einde van de huurovereenkomst door dezelfde persoon worden opgemaakt?


Neen, het is niet nodig dat dezelfde persoon bij aankomst en vertrek de plaatsbeschrijving opmaakt. Maar het is altijd makkelijker, natuurlijk. Vooral omdat, indien de inventaris van de inrichtingen niet door een deskundige is opgesteld, deze minder leesbaar en dus moeilijker te ontcijferen zal zijn. Ook dit is een van de voordelen van het inschakelen van een vakman: deze kent de taal perfect en kan de inventarisatie van de armaturen zo gemakkelijk en zo snel mogelijk uitvoeren. Dit is niet te verwaarlozen.


Wie moet de inventaris van de inrichting tekenen?


Elke bladzijde van het document moet worden gedateerd en ondertekend door beide partijen, de huurder en de eigenaar. Dit is een tegenstrijdige voorwaarde: zowel de verhuurder als de toekomstige huurder moeten aanwezig zijn wanneer de inventaris wordt opgemaakt. Er zij op gewezen dat een vertegenwoordiger ook kan optreden als een natuurlijke persoon. De persoon die bij aankomst of vertrek de inventaris van de inboedel opmaakt, hoeft de documenten niet te ondertekenen, maar het verdient altijd de voorkeur deze persoon te vermelden. Ten slotte is het aan de verhuurder om de inventaris van de inrichting te registreren, binnen twee maanden na ondertekening van het huurcontract. U kunt dit online doen via de officiële MyRent applicatie.


Op zoek naar een vastgoedexpert? Wij bieden een online service om experts te boeken in minder dan 3 minuten!


Bekijk meer artikelen over taxatie van onroerend goed om een duidelijker beeld van het onderwerp te krijgen en al uw vragen te beantwoorden.